الأربعاء، ١٨ يوليو ٢٠٠٧

خدعوك فقالوا قطبي الكرة المصرية


من زمان اوي والناس عارفة ان مصر أهلي وزمالك بس وعلى استحياء دخل الاسماعيلي في اللعبة مؤخرا ولو انه ما بيدخلهاش إلا كل عشر سنين أو أكتر
ومن زمان برضه والناس بتردد عبارات من نوع قطبي الكرة المصرية ناديا الأهلي والزمالك وفردتين الميزان في مصر ولو كفة طبت الكرة في مصر هتنتهي.
الكلام ده كان زمان لأن القطبين في اللغة لازم يكونوا متساويين في القوة وكل قطب فيه المميزات اللي عند التاني ومفيش فرق بينهم وأكبر مثال على كده القطبين أيام الحرب الباردة لما كان الاتحاد السوفيتي راسه براس امريكا وواقفلها زي العمل الردي وأول ما انهار السوفييت بقت امريكا تخبط وترزع وتهبد في كل الدول حتى الاتحاد السوفيتي أو روسيا ما سلمش من قفواتها ومحدش قادر يقلها لع بما معناه ان امركا بقت القطب الأوحد في العالم كله بدون منافس وده بالظبط اللي حاصل عندنا فلك أن تتخيل ان الأهلي هو القطب الأوحد في الكرة المصرية والزمالكوية ينسوا حكاية القطب التاني لأنها بطلت خلاص وبقت ماسخة ومعيشاهم في الوهم طيب بأمارة ايه الزمالك قطب؟! بالبطولات اللي خدها أنا أعرف ان القطب بيبقى قد القطب التاني انما فرقة واخدة 33 بطولة دوري ازاي يبقى الفرقة المقابلة ليها واخدة 11 بس مش حرام يا جدعان فرقة مش عارفة تغلب الأهلي في الكاس من كام واربعين سنة دي تبقى قطب ؟ فرقة لما تغلب الأهلي وربنا يكرمها يبقى الأهلي واخد الدوري من اسبوعين فاته مش حرام يسموها القطب التاني للكرة المصرية .
ده يا راجل لو سألت الزمالكاوي نفسه مين فرق الدوري المصري هيقول بمنتهى التلقائية الأهلي وبعدين الزمالك هو ده الواقع المرير اللي الزمالك مش راضي يقتنع بيه .
قطب ايه ياجماعة اللي الهلال السوداني يمسح بيه نجيلو الخرطوم والقاهرة الا ما سمعنا ان الاتحاد السوفيتي انضرب على قفاه من تايوان مثلا ؟ يا راجل بلا وكسة أقطاب تعبانة صحيح . يجيه ايه جنب المرعب النادي الأهلي سيبك....