الجمعة، ١٧ أغسطس ٢٠٠٧

عاوزين نلعب في وش التاريخ



هو مش ممكن يكون التاريخ أساسا مزور أو مضروب ؟ إيه اللي يثبتلك إن الكتب الكتيرة اللي بتتكلم عن التاريخ بتقول الحقيقة ليه ما يكونش أهواء الناس هي اللي بتتحكم في كتابة التاريخ لو عاوز تتأكد من الكلام اللي أنا بقوله يا معلم هديلك المثال البسيط ده، لو بصيت في كتب التاريخ إفتح على واقعة معينة في كتاب تاريخ (أي واقعة ) وحفظتها زي إسمك وخلاص بقيت مقتنع إن الواقعة الفلانية حصل فيها كذا وكذا وكذا، وبعديها تفتح كتاب لمؤرخ مشهور غير المؤرخ التاني بس إتأكد إنهم على خلاف عشان تضمن الزبد سيادتك هتلاقي إن الواقعة اللي إنت حفظتها خلاص مش موجودة خالص وإن أبطال جديدة ظهرت على الساحة والحدث اتقلب كيانه واتغيرت ملامحه. ولو عاوز مثال تاني حي بص في كتب الضباط الأحرار اللي كتبوها بعد الثورة وطبعا دي مفيهاش هزار بس ركز لأنك هتلاقي الكام كتاب دول بيتكلموا في سكة غير بعض خالص لدرجة إن في وقائع معينة يا راجل كل الكتب ما اتفقتش عليها وفي كل كتاب منها هتلاقي بطل تاني وواقعة جديدة .
ده معناه إن التاريخ فعلا تحكمت فيه الأهواء، فإذا كان التاريخ الحديث اللي ناس شافته يعني مش عارفين نصدق فيه مين .. يبقى عاوزني أصدق اللي بيتكلموا عنه من أيام الفراعنة والتاريخ القديم للدولة القديمة والأسر والكلام الفاضي ده ؟ طب تيجي إزاي ؟
طيب لما الليلة بقت كده من حقنا نتكلم إحنا كمان على وقائع تاريخية من وجهة نظرنا إحنا ومالناش دعوة إذا كنا حضرناها ولا لأ لإن الموضوع ياسيدي إن إحنا عاوزين نلعب في وش التاريخ ونعمل فيه حوارات جديدة وبراحتنا وما حدش من حقه يحاسبنا لإن محدش فكر يحاسب المؤرخين اللي شوهوا وش التاريخ وعملوه شبه كلام الناس اللي شاربة حاجة والإتهام مش موجه لحد بس اللي على راسه بطحة يحسس عليها واحنا هنلعب زيكم في التاريخ بس من وجهة نظرنا مع إحترامنا لكل المواقف التاريخية.

أحمس طرد الهكسوس بصفقة طيارات الأباتشي الروسي

كلنا عارفين أحمس العظيم اللي كان السبب في طرد المعتدي الغاصب المحتل ورمى جنود الهكسوس برة مصر ومرمط بيهم الأرض بعد ما عمل الهكسوس الهوايل في مصر وبهدلوا خطوط التليفونات وقطعوا خطوط المترو بين أهرامات الجيزة و هرم سقارة المدرج وكان طايحين في الأتوبيسات بلطجة وبشل ومطاوي أصلهم بعيد عنك كانوا بيئة ما بيعرفوش يتعاملوا مع بني آدمين مش كلاس خالص وغير كده الوحشين كانوا بيستخدموا قنابل مسيلة للدموع وسط الزحمة في ميدان التحرير عند تمثال الملك أوزيريس لما عمال الهرم ينظموا مظاهرة أو إعتصام ضد المحتل الغبي وكام عسكري هكسوسي من اللي ما كانوش بيلبسوا دول تلاقيه ماسكفي إيده خرزانة وهاتك يا ضرب ع الملط كده عند المتظاهرين.
أبونا أحمس الدم جري في عروقه قام ضارب فاكس على مملكة شقيقة أو مش شقيقة مش مهم المهم اتفق معاها على انها تبعتله كام طيارة أباتشي عشان يربي بيهم ولاد التييييييييييييييت الهكسوس وفعلا المملكة العبيطة دي بعتت طيارتين جاررها 400 واحد عشان يكون أحمس أول واحد يركبها ،المهم بقى ان المقابل كان كام طن القمح اللي كانت مصر بتجيبهم في السنة بس أحمس ضحى بالشعب عشان مصر تعيش،شايفين البطولة ياجدعان.
الطيارات وصلت وأحمس قعد يتمرن عليها من تسع لست سنين لما هرش الليلة وقام هب طالع أول طلعة أباتشي في التاريخ كانت هايلة حتى إنه من عظمته قعد يخمس في الهوا ويعمل أمريكاني طبعا مش زعيم ، وبعد كده قام طالع على معسكر الهكسوس وهات يافحت قنابل وبتاع والرجالة تحت عمالين يردموا النفق اللي الهكسوس عملوه حوالين المعسكر وأحمس مش راحم لغاية الريس بتاع الهكسوس قام مقلع واحدة الجلابية الصيفي بتاعتها عشان الرجالة ما بيلبسوش وقام مشاور لأحمس بيها اعلان عن الاستسلام التام في مقابل انه ما يرميش القنابل اللي ريحتها وحشة دي، قام أحمس مطلع الميكروفون اللي خده من واحد من بتوع المظاهرات وقال له : " بص ياد يا بتاع الهكسوس لو كنت إنت ريس فأنا ملك ياد ولم العيال اللي معاك دول وشوفلك حنة تتلم فيها أحسن وديني أغرقك ها أغرق ؟" بعدها حلف ريس الهكسوس إنه ماشي خلاص وما عدش راجع وحياة مراته في الغربة.
عملها أحمس الوحش وحرر مصر من العدوان المهم إن بعد كده 70 % من الشعب مات من الفقر وقلة القمح
وخلينا نشوف التاريخ لسه مخبيلنا ايه؟