الأربعاء، ٥ سبتمبر ٢٠٠٧

ابراهيم عيسى لن ينحني










عاوزين ايه من ابراهيم عيسى؟

انك تكون معارض مش هي دي المشكلة لأن ما فيش حياة من غير خلاف في الرأي لأن دي تبقى حياة كئيبة ورخمة ومملة ومالهاش طعم ولا ريحة ولا لون المشكلة انك تبقى من غير اتجاه وناس هي اللي بتحركك وبتقولك تقول ايه . .
الناس بقت عارفة ان الراجل الطيب اللي بيشوفوه في التلفزيون اللي بيتكلم من قلبه وبيحب يقول اللي جواه من غير نفاق أو تلوين أو دهان وش الكلام باللون اللي كدابين الزفة ورمز الكوسا وأعوان النفاق وقلة الأدب بيستخدموه .
ابراهيم عيسى بقى بالنسبة للناس النفس اللي بيطلع وهما مش خايفين انهم ياخدوا على قفاهم من عسكري مدلدل ودانه ورا ضابط هو كمان مش فاهم حاجة بس الأوامر هيعمل ايه الغلبان.
ابراهيم عيسى اللي قال للنظام لأ مش هيخاف من تحقيقات هدفها تهزه وتخليه ينخ ، بس والله العظيم يا ظلمة عيسى عمره ما هينخ ولا هيطاطي زيكم واذا كان الغلابة اللي فاكرين ان مكانهم في الجرايد دايم لهم بيقولوا عليه بتاع اشاعات فهو الوحيد اللي قدر يوصل للناس من غير نفاق ومسح جوخ ولا تلميع نظام ،وصل للناس لأنه منهم واحد زيهم حاسس باللي حاسين بيه بهمهم. عارف هما مقهورين من ايه وعاوزين البلد يبقى شكلها ايه.
هيقولوا ان انا بنافقه وبكتب عشان ان انا صحفي في الدستور وعاوز اكسب رضاه عني ، خليهم يقولوا مش هتفرق كتير أصلهم فاكرينا في الدستور زي الصحفيين اللي عندهم لازم نسترضي رئيس التحرير عشان الشغل ينزل ويرضى عنهم ويتعينوا في المؤسسة المحترمة دي او اللي هما شايفينها محترمة ما تفرقش، بس يا ناس انا هقول حاجة واحدة بس مين فيكم يعرف المحررين اللي عنده كلهم مع فرق الاعداد برضه ؟سيبك من دي مين فيكم قعد مع الصحفيين بتوعه عشان يتفرج معاهم على ماتش للزمالك واتعصب لما الزمالك جه فيه جون وقام الأهلاوية هاصوا شماتة وبصلهم بنظرة كلها عتاب وهو بيضحك مع زعله على الزمالك الغلبان ، مين فيكم خد بإيد حد موهوب وعمل منه صحفي وما قفلش كل الأبواب في وشه وخلاه يندم على اليوم اللي قرر يبقى فيه صحفي ، مين فيكم حط ايده على كتف شاب زي الوردة عنده وقاله شد حيلك يا جميل شغلك حلو ؟ مين ومين ومين لو حطيته نفسكم في مقارنة مع ابراهيم عيسى انتوا الكسبانين بس كسبانين رضا زائف لنظام زائل اما هو كسبان حب الناس والاخلاص من كل واحد قلبه اتحرق من الخوف عليه في بيتنا الصغير اللي انا واحد فيه وما تمناش اني اسيبه مهما كان التمن حتى لو كانت نهايتي في البيت جنب أهلي لأني عندي اشرفلي أكون مع راجل جدع بيحب البلد دي ولا اكنش مع حد باع نفسه عشان حاجة كده ولا كده هتزول .
انتوا مش وحشين بالطبيعة بس يمكن الظروف اللي عملت منك كده ! يمكن الخوف على مكانكم خلاكم تحسوا ان القضية لو اتباعت هيكون احسن لكم ممكن لو كل واحد راجع نفسه لحظة وحس إن لحظة اعيشها وانا عارف قيمة اللي بقوله وماحدش قالي عليه احسن من عمر كامل عايش عشان اقول نعم وبس .
لسه في فرصة تصارحوا نفسيكم وتنسوا المكان وتفتكروا ان التاريخ ما بيفتكرش الا اللي زي ابراهيم عيسى عشان الناس بتحبه والتاريخ ما بيعترفش الا بحب الناس .
حب الناس اللي خلاص وصل لدرجة ان الراجل ده على حق ومش هنروح بعيد افتح مواقع الانترنت اللي غطت اخبار التحقيق معاه وشوف كام واحد بيحبه ومتضامن مع كل مواقفه عشان راجل جدع .
حب الناس مش حاجة بسيطة لأن حب الناس هو سر الخلود والاستمرار والكل لازم يعرف ان ابراهيم عيسى مش لوحده ووراه بلد وناس بتحب مصر ونفسها كل الناس تبقى ابراهيم عيسى وصدقوني محدش في الدستور وحش وعلى رأي المثل ما الطيو على اشكالها تقع واوعى حد يفتكر ان حد في الدستور اقل من حد لأ كلنا واحد وكلنا بنحب بعض وبنخاف على بعض من أول الغالي ابراهيم عيسى وحتى العمدة في البوفيه وكريم اللي واقف أمن كلنا هنا واحد وبنحب بعض ومش هنتخلى عن بعض مهما حصل ومهما اختلف الناس ان في الدستور كلهم واحد ومفيش فرق.
كلنا وراك مش نفاق ولا حاجة بس عشان عارفين انك صح يا ابراهيم ياعيسى عارفين انك جدع وهتقف معانا عشان نكمل اللي اتفقت معانا ان احنا نعمله الدستور هتفضل تقول للغولة عينك حمرا ومش هنخاف ياللي ربيتنا على الجدعنة وان الراجل كلمة وموقف بيأكد الكلمة دي وان الموجة مهما عليت برضه هنفضل واقفين ربنا معانا ومعاك ومع كل اللي بيحبوا مصر اللي فيها واحد زيك بيخاف عليها الله يباركلك ويباركلنا فيك يا أغلى الناس.
وكفاية حب الناس يا دستوري
حاجة واحدة بس هنقول عليها
كفاية ان الواحد مننا بيبقى فخور جدا وهوبيقول لحد من الناس اللي بيتعامل معاهم انا من جريدة الدستور عشان بنشوف في عينيه فخر اعجاب باللي احنا مؤمنين بيه واللي احنا عاوزين نحققه وما اعتقدش ان في حد بيبقى فخور بالمكان اللي بينتمي ليه زي ما الصحفيين في الدستور بيبقوا فخورين