الجمعة، ٢٨ سبتمبر ٢٠٠٧

حد متخلف من امريكا بيقيم دعوى قضائية ضد "الله" يتهمه فيها بالارهاب .. كلام بوش خلاهم لسعوا

ده المجنون تشامبرز

في محاولة منه لاثبات وجهة نظره بان النظام القضائي الامريكي يسمح برفع قضايا تافهة لا تستحق، رفع عضو مجلس شيوخ ولاية نبراسكا دعوى قضائية الاسبوع الماضي متهما رب السماء بانه السبب في كثير من القتل والرعب وانه يهدد بالقيام بالمزيد.
يقول السيناتور ارني تشامبرز، اقدم عضو في مجلس شيوخ الولاية، انه يريد اثبات ان اي احد يمكنه مقاضاة اي احد بعدما اغضبته قضية اخرى اعتبرها عبثية.
ورفع تشامبرز القضية امام محكمة ضاحية دوغلاس، اذ انه يمكن محاكمة المدعي عليه هناك باعتباره موجودا في كل مكان كما يقول السيناتور.
وتقول صحيفة الدعوى ان المدعى عليه قام بتهديدات ارهابية ضد السيناتور ومواطني دائرته الانتخابية واشاع بينهم الخوف، وتسبب في "مقتل وارهاب وتدمير وارهاب الملايين من سكان الارض" في إشارة إلى الكوارث الطبيعية التي يشهدها العالم.
والدافع وراء هذه الدعوى هو انزعاج السيناتور من قضية رفعتها امرأة على قاض رفض نظر قضية اغتصاب كانت المرأة قد رفعتها في محكمة أمريكية.
واتهمت المرأة القاضي بأنه انتقص من حريتها في التعبير باعتراضه على استخدام مفردات مثل "اغتصاب" و "ضحية" خلال القضية الأصلية.
وكان القاضي المدعى عليه حكم برفض قضية التحرش الجنسي لان الدعاية الصحفية السابقة على المحاكمة لم تمكن القضاء من استدعاء محلفين محايدين.
هو ده الخبر اللي بيوصف اللي عمله الغبي اللي ما يتسمى ده ، بس هنزعل نفسنا ليه ؟المسألة مش مستاهلة انا عندي وجهة نظر إن الحاجات دي اتفه من ان احنا نلتفت ليها لأن ربنا موجود واحنا مؤمنين انه موجود وكل الخرف اللي بيعملوا شوية الملاحيس اللي شبه الراجل ده مجرد حاجة للشو الاعلامي لا هتودي ولا هتجيب واحنا نحرق دمنا ونطالب ونندد ونهاجم اللي زيه وهو يتشهر ويفرقع وطبعا مش فارقة معاه اصلا ان احنا نتحرق بجاز واعصابنا تتعب .
وانا شايف ان افضل حل لأمثاله من الهطل دول انك تنفضلهم وتتأكد انهم شوية حشرات زي اي ناموسة في الصيف هيجي الشتا ويخفيها أو يبعتلها قرص كيتو رخم يجيب أجلها وربنا يسهل وصاحبنا ده يبتليه بقرص حاجة تانيه يقصف عمره ومش هنقول الا ربنا ينتقم منك ومن بوش اللي خلاكم شايفين كل حاجة على انها ارهاب يا شوية جبناء مهطولة .. بس